Isnin, 11 Jun 2007

Buang Skrin Pop-up

SOALAN:
SAYA adalah pengguna baru dan baru belajar melayari internet. Masalahnya, setiap kali bersambung ke internet, skrin akan memaparkan pesanan pop-up - "norton internet worm protection has detected and blocked an intrusion attemp".

Untuk pengetahuan saudara, PC saya dipasang dengan perisian anti virus oleh penjualnya.

Diharap saudara dapat jelaskan pada saya masalah ini.

Hamdan bin Alias,
hamal_754@yahoo.com.my

JAWAPAN:
SATU perkataan yang sesuai untuk internet ialah ‘liar/wild’ atau penipu/liar kerana tiada undang-undang dan pelbagai unsur dari yang baik hingga yang sejahat-jahat unsur ada di internet.

Apa yang berlaku kepada anda adalah fenomena biasa walaupun ia tidak sepatutnya berlaku. Maklumat dari aplikasi antivirus anda memaklumkan bahawa aplikasi itu menghalang capaian dari sumber yang tidak diketahui.

Sebaik sahaja komputer disambungkan ke internet, komputer akan mengimbas sama ada pengguna itu yang dicurigai atau komputer yang sudah dicerobohi atau dijangkiti worm/virus.

Tempoh hayat komputer dengan sistem operasi (OS) Windows tanpa tampalan (patch) untuk kekal bersih selepas disambung ke internet amat pendek. Daripada kajian, komputer hanya mampu bertahan lebih kurang 20 minit sebelum dijangkiti virus/worm.

Pengguna yang bijak akan memasang aplikasi yang boleh melindungi komputer dari gejala tidak baik termasuk firewall, antivirus dan anti spyware.

OS komputer juga mestilah selalu disunting agar kelemahan yang ada tidak digunakan penceroboh untuk menceroboh.

Anda boleh menyahaktifkan fungsi pengemaskinian secara automatik jika anda menggunakan OS Windows.

Ikuti langkah berikut:

Windows 2000

- Klik Start > Settings > Control Panel

- Klik Automatic Update

- Apabila kekotak dialog dipapar, tandakan "x" untuk pilihan "Keep computer updated ...". Anda punya tiga pilihan dan pilih salah satu.

- Klik "OK"

Windows XP

- Klik Start > Control Panel

- Klik System

- Klik tab "Automatic Updates"

- Apabila kekotak dialog dipapar, tandakan "x" untuk pilihan "Keep computer updated ...". Anda punya tiga pilihan dan pilih salah satu.

- Klik "OK"


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: