Selasa, 5 Jun 2007

Bangunkan Laman Web Sendiri

SOALAN:
BAGAIMANA hendak membuat laman web sendiri dan cara mendaftar dengan Instant Messenger (IM)?

Cariduit Taib,
letsgetlot@yahoo.com.my

JAWAPAN:
TERDAPAT banyak penganjur laman web yang membenarkan anda membangun laman web sendiri. Anda boleh dapatkan senarai di http://dmoz.org/Computers/Internet/Web_Design_and_Development/Hosting/Free. Pilihlah kategori berkenaan dan bandingkan penyedia yang disenaraikan.

Biasanya penganjur laman web percuma akan membataskan jalur lebar, kapasiti setoran cakera keras dan sebagainya.

Setiap penganjur itu juga mempunyai alat pembangunan yang berbeza terutamanya untuk memindah naik fail-fail html anda.

Oleh itu, carilah pembekal yang memiliki alat pembangunan yang mudah. Anda boleh juga menggunakan laman blog untuk membangunkan laman web anda.

Antara laman blog yang boleh anda cuba ialah Blogger (http://blogspot.com), WordPress (http://wordpress.com), MSN spaces (http://spaces.msn.com) dan LiveJournal (http://livejournal.com).

Laman blog ini biasanya mengkehendaki anda mendaftar sebelum boleh membangunkan laman. Kebanyakan laman blog mempunyai acuan atau reka letak yang sudah tersedia untuk dipilih.

Sementara IM atau Instant Messenger adalah khidmat yang disediakan oleh pembekal email seperti Yahoo! Mail, Google Mail dan Hotmail.

Jika sudah mempunyai alamat e-mel dengan pembekal tersebut, anda hanya perlu pindah turun perisian aplikasi untuk memulakan perbualan.

Sebagai contoh, andaikan anda sudah mempunyai alamat e-mel dengan yahoo.com. Anda hanya perlu masuk ke http://im.yahoo.com dan pindah turun aplikasi Yahoo Messenger. Dwiklik dan ikuti langkah yang dibentangkan.

Selesai pemasangan, anda boleh log masuk menggunakan alamat e-mel Yahoo! yang ada.

Selamat mencuba!

Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

1 ulasan:

MoAja berkata...

if you're looking to instant messenger sites, please check this :
Here