Rabu, 2 April 2008

Mesej Ralat Bila Buka E-mel Yahoo!

SOALAN:
Salam, saya ada sedikit masalah apabila hendak membaca e-mel Yahoo! kerana setiap kali saya mengklik butang 'inbox', akan tertera satu mesej 'Internet Explorer has encountered a problem...' dan terdapat dua pilihan untuk saya sama ada hendak 'send error report' atau 'don't send'.

Apabila saya memilih salah satu antara dua pilihan itu, seluruh Explorer saya akan tertutup. Apakah masalah sebenar saya itu dan bagaimanakah untuk mengatasinya?

Zol Jantan
alamaya06@yahoo.com.my



JAWAPAN:
Ada banyak sebab kepada kemungkinan pemasalahan anda itu. Antara langkah yang sepatutnya anda ambil ialah cuba mengesan masalah 'troubleshoot' menggunakan langkah seperti berikut:

1. Lakukan imbasan virus atau perisian pengintip ke atas komputer.

2. Padamkan semua fail-fail sementara:

- klik Tools > Internet Options

- klik 'Delete All'

3. Pastikan tiada program yang tidak dikehendaki tapi aktif. Anda boleh mengoperasikan 'msconfig' dan semak 'Start-up' untuk melihat program yang dilancarkan secara automatik ketika boot. Untuk menyahaktifkan 'Smart Tags':

- klik Tools > Internet Options > Advanced

- klik Enable Smart Tags

4. Pastikan anda menggunakan kemaskini dan tampalan perisian terkini

5. Nyahaktifkan perisian tambahan atau sambungan pihak ketiga

klik Start > Control Panel > Internet Options > Advanced

- klik "Enable third party browser extensions"

Tiada ulasan: