Ahad, 20 April 2008

Hati-Hati Layari Laman Web

SOALAN:
Saya menggunakan Internet untuk tempoh melebihi lima jam sehari merangkumi aktiviti pembayaran bil hingga aktiviti berkaitan pembelajaran dan hiburan.

Disebabkan penggunaan yang tinggi dan jumlah halaman yang dilayari juga agak banyak itu, ia agak membimbangkan kerana mungkin tanpa disedari saya berkemungkinan melayari laman web yang tidak sah dan salah dari segi undang-undang negara.

Bagaimanakah caranya hendak memastikan laman yang saya lawati itu sah dan tidak menyalahi undang-undang.

Satu lagi soalan saya, apakah status penggunaan perkongsian (peer-to-peer) P2P di Malaysia?

Ruslinudin Ab Wahab
ultiga@gmail.com



JAWAPAN:
Saya bukannya seorang pengamal undang-undang untuk memberikan jawapan terbaik kepada persoalan ini.

Bagaimanapun, apa yang boleh saya katakan ialah sesuatu perkara yang melanggar undang-undang di dunia nyata ada persamaannya dengan dunia siber.

Memang tidak dapat disangkal terdapat laman web yang amat nyata melanggar undang-undang.

Apa yang dapat saya katakan, lebih baik berhati-hati dan ‘tepuk dada tanyalah selera dan iman’.

Bagi menjawab soalan kedua, P2P satu tindakan yang sah disisi undang-undang, melainkan fail yang hendak dikongsi itu tidak tertakluk di bawah Akta Hakcipta.

Ada beberapa laman dan komuniti terutamanya yang bergerak di atas platform Sistem Terbuka, menggunakan protokol P2P untuk mengedarkan produk. Contohnya penyedia Linux dan BSD.


Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Computador, I hope you enjoy. The address is http://computador-brasil.blogspot.com. A hug.

Ultiga berkata...

Still a valid question with no proper answer/solution to date.