Jumaat, 22 Februari 2008

Capai Laman Web Dihalang

SOALAN:
Saya ingin tahu bagaimana membuka laman web yang sudah dihalang dari dicapai dan apakah perisian yang diperlukan? Pensyarah tempat saya belajar memberitahu saya menggunakan ‘proxy’. Adakah proxy itu boleh membantu saya?

Nasser Munaaim,
diduck_89@yahoo.com


JAWAPAN:
Pelayan proxy ialah satu peringkat perantaraan yang melayani permintaan.

Contohnya untuk ftp, http atau apa jua bentuk permintaan di antara pengguna dan pelayan.

Secara ringkasnya, pelayan proxy akan bertindak sebagai wakil anda.

Pengguna akan dihu bu ngkan ke pelayan proxy dengan permintaannya dan pelayan itu akan meman jangkannya ke pelayan sasaran, lalu membalas semula kepada pengguna.

Misalnya, anda meminta untuk mencapai laman web Harian Metro dengan menaip alamat URL http://www.

hmetro.com.my. Permintaan itu akan melalui pelayan proxy sebagaimana yang sudah ditetapkan dalam perisian pelunsur web (browser) anda.

Pelayan proxy akan menghantar permintaan anda ke pelayan web Harian Metro yang mana selepas itu akan membalas semula ke pelayan proxy anda dan dipanjangkan terus ke komputer anda.

Pelayan proxy biasanya digunakan untuk menghubungkan permintaan di antara rangkaian persendirian dengan rangkaian awam, melayani permintaan dan pelbagai fungsi lagi.

Menjawab pertanyaan anda itu, untuk mencapai laman web yang sudah dihalang ialah dengan menetapkan proxy dalam perisian pelunsur.

Sebelum itu hendaklah dicari dulu pelayan proxy awam dan pastikan alamat IP serta nombor pelabuhnya.

Cara mengubah tetapan proxy untuk IE: 1. Klik Tools > Internet Options 2. Klik tab Connections 3. Klik LAN Settings untuk pengguna jalur lebar dan sistem rangkaian setempat (LAN), manakala Dial up untuk pengguna dail masuk.

4. Klik ‘Use a Proxy server for LAN’ (Ketetapan ini tidak dipakai untuk penyambungan secara dail masuk atau rangkaian persendirian maya (VPN).

5. Isikan alamat IP pelayan proxy dan nombor pelabuh 6. Klik Close Cara mengubah tetapan proxy untuk Firefox 2.x: 1. Klik Edit > Preference 2. Klik tab Advanced 3. Klik Network 4. Klik ‘Manual proxy confi guration’ dan isikan alamat IP serta pelabuh pelayan proxy 5. Klik Close. Untuk makluman anda, kemungkinan juga laman yang anda cuba capai itu dihalang pentadbir rangkaian organisasi anda bekerja.

Sila pastikan juga anda tidak melanggar peraturan yang sudah ditetapkan.

Dipetik dari:
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: